LUCIA DOVALOVÁ – Modrotlač

LUCIA DOVALOVÁ (40) pochádza z Klenovca a v súčasnosti žije v Badíne, kde sa so žiakmi tamojšej základnej školy venuje takmer zabudnutej technike modrotlače. Tá sa koncom novembra stala šiestym zápisom Slovenska v zozname nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO. Na Slovensku sú iba traja skutoční majstri tradičného remesla modrotlače, medzi nimi nájdeme aj učiteľku zo základnej školy v Badíne Luciu Dovalovú. Vyštudovala pôvodne chemické inžinierstvo na STU v Bratislave, až neskôr, keď začala učiť na základnej škole, doštudovala si výtvarné umenie na UMB v Banskej Bystrici.. Tak dostala možnosť učiť okrem chémie aj výtvarnú výchovu. Modrotlač bola to oblasť pre mňa ako výtvarníka zaujímavá a krásna, a ako pre chemika tak trochu tajomná. Modrotlač je tradičný spôsob úpravy plátna, ktorého výsledkom je biely vzor na modrej látke. Podstata spočíva v prekrytí niektorých miest plátna, ktoré majú ostať vo finálnom prevedení biele, špeciálnou zmesou. Táto zmes sa po namočení plátna vo farbiacej zmesi indiga nemôže rozpustiť alebo odlúpnuť, ale musí ostať prilepená na plátne, a tak ho „ochrániť“, zarezervovať na potlačených miestach pred farbou. Po opraní nafarbenej látky v kyslom roztoku sa zmes rozpustí a miesta pod ňou, teda vzor ostane biely. Najnáročnejšie je správne ho nafarbiť. Majú na to vplyv aj vonkajšie podmienky prostredia – vlhkosť, teplota. Kedysi sa modrotlačiarske dielne na zimu zatvárali – vtedy farbiť nešlo, roztok indiga nezrel.
Indigo je prírodný pigment, ktorý sa získava z rastliny indigoferra tinctoria, teda indigovníka a táto rastlina v našich klimatických podmienkach nerastie. Jej domovinou je India a odtiaľ pochádzajú aj naše zdroje.?
Už raz vyrobenou pečiatkou vzor nezmeníte, opakuje sa, koľkokrát potrebujete. Nanášať rezervu štetcom je o čosi náročnejšie na čas, presnosť a jasné kontúry „maľby“. Na druhej strane tvorcovi dáva slobodu vo vyjadrovaní. My sa venujeme hlavne tvorbe ľudových motívov, ktoré sú odjakživa inšpirované tvarmi pochádzajúcimi z prírody – kvety, listy, stonky, špirály, zvieratká, bodky… Ale začíname používať aj písmo v modrotlači. Keď má dieťa vlastný nápad, samozrejme, nechám ho, aby aj cez modrotlač vyjadrilo to svoje srdiečku blízke. Vznikajú tak hríbové stromy, obľúbené zvieratká či dokonca obrázok laboratórneho skla.
Zatiaľ to vyzerá tak, že moja staršia dcéra, ktorá je zároveň aj mojou žiačkou, by mohla pokračovať v začatej práci. Už teraz mi výdatne pomáha. Má talent na výtvarné tvorenie. Jej maľby vzorov rezervou na látku sú jasné a presné a má výbornú fantáziu a predstavivosť.
Za ten čas, čo sa modrotlači venujeme, sme boli súčasťou viacerých výstav či podujatí. Zväčša sa mi podarí ponúknuť na výstavy aj práce mojich žiakov. Robíme s dievčatami aj dielničky modrotlače pre záujemcov. A tak sme boli v Štúrove, Bratislave či v susednom Hronseku. K výstavám, kde sme predstavili naše výtvory, patria: Modré dedičstvo v Pohronskom múzeu v Novej Bani, Remeslá našich predkov u nás v ZŠ v Badíne, Modrobiely svet v Liptovskom Mikuláši a v Liptovskom Hrádku a najnovšie Farbené do modra vo Varšave. Počas prezentácií modrotlače sa stretávame s mnohými ľuďmi a ich reakcie sú milé. Mnohí spomínajú na modrotlač, ktorá bola súčasťou ich života, a tak si ju ešte pamätajú. Iní zase vôbec netušia, o aký proces ide, preto im všetko od začiatku vysvetlíme a ukážeme. No všetci ľudia, ktorí si nás vypočujú a spoznajú našu tvorbu, sa zhodnú na tom, že naša práca je výnimočná a originálna. Ich slová obdivu sú pre nás veľkým povzbudením na ďalšiu tvorbu. Jej šikovnosť si všimlo dokonca aj Ústredie ľudovej umeleckej výroby, ktoré ju v roku 2017 zaradilo medzi výrobcov modrotlače a ktoré časom i v sieti predajní ÚĽUV ponúkne aj jej diela. 
Dňa 28. Januára 2023 v Rimavskej Sobote jej Oblastná organizácia cestovného ruchu GEMER odovzdala certifikát Regionálny produkt Gemer-Malohont.
„ Len si prajem, aby i toto naše obnovenie modrotlače u nás v škole neostalo nepovšimnuté. Aby si ľudia začali viac vážiť tradície a v tomto konkrétnom prípade naučili sa rozoznávať skutočnú pravú a tradičnú modrotlač, a nemýlili si ju s akoukoľvek modrou pásovou potlačou vzorov na rôzne látky.“